Article Image
News Link • Propaganda

PBS' Anti-Russia Propaganda Series

• https://www.lewrockwell.com

July 29, 2017 "Information Clearing House" – The U.S.-government-supported Public Broadcasting System (PBS) recently ran a five-part series dubbed "Inside Putin's Russia". With a different theme each night, it purports to give a realistic look at Russia today. The image conveyed is of a Russia that is undemocratic with widespread state repression, violence and propaganda. Following are significant distortions and falsehoods in the five-part documentary.

Episode 1: "How Putin Redefined what it means to be Russian"

In this episode, the documentary:

–Claims that Russian identity is based on "projection of power." In reality, "projection of power" characterizes the U.S. much more than Russia. For the past two centuries the United States has expanded across the continent and globe. The last century is documented in the book Overthrow: American's Century of Regime Change from Hawaii to Iraq. The U.S. currently has nearly 800 foreign military bases in over 70 countries. In contrast, Russia has military bases in only two countries beyond the former Soviet Union: Syria and Vietnam.

–Ignores crucial information about events in Ukraine. Russian involvement in eastern Ukraine and Crimea are presented as examples of "projection of power." But basic facts are omitted from the documentary. There is no mention of the violent February 2014 coup in Kiev nor the involvement of neoconservatives such as Sen. John McCain and U.S. Assistant Secretary of State Victoria Nuland in supporting and encouraging the overthrow of Ukraine's elected government. In a December 2013 speech, Nuland outlined her intense involvement in Ukraine including U.S. insistence that Ukraine choose a "European future" since the U.S. had "invested $5 billion to assist." Days before the coup in February 2014, Nuland was captured on audio planning the composition of the coup leadership.

–Ignores Crimea's historic connections with Russia and the Ukrainian violence. The documentary says, "In 2014 in Crimea, Russia helped install separatist leaders who rushed through a referendum that led to Crimea's annexation." This gives the misleading impression the decision was Russian, not Crimean.

Even the New York Times report on March 16, 2014, acknowledged that, "The outcome, in a region that shares a language and centuries of history with Russia, was a foregone conclusion even before exit polls showed more than 93 percent of voters favoring secession."

The documentary fails to mention the fear of violence after Crimean travelers to Kiev were beaten and killed by Ukrainian hyper-nationalists. One of the first decisions of the Kiev coup government was to declare that Russian would no longer be an official language. A good overview including video interviews with Crimeans is in this video, contrasting sharply with the implications of the PBS documentary.

–Trivializes Russian opposition to NATO expansion. The documentary suggests Russians feel "humiliated" by NATO expanding to their borders. This distorts a serious military concern into a subjective, emotional issue. In 2002, the U.S. unilaterally withdrew from the Anti-Ballistic Missile Treatyand started construction of missile defense systems which could be used in tandem with a nuclear first strike. In recent years, NATO troops and missiles have been installed at Russia's borders. Imagine the response if Russian troops and missiles were placed at the U.S. border in Canada and Mexico.

–Falsely claims that coup violence in Odessa was "exaggerated."

The documentary says that Russians who went to help defend civilians in eastern Ukraine were convinced by Russian "propaganda" where "dozens of pro-Russian separatists died in Odessa, Ukraine" but "Russian media exaggerated the attack." In reality, the Odessa attack killed at least 42 people and injured 100. This video shows the sequence of events with the initial attack on peaceful protesters followed by fire-bomb attacks in the building. Fire trucks were prevented from reaching the building to put out the fire and rescue citizens inside.

Episode 2: "Inside Russia's Propaganda Machine."

In this episode, the documentary:

–Suggests Russians are aggressive and threatening. The documentary highlights a Russian TV broadcaster who is translated to say, "Russia is the only country in the world that is realistically capable of turning the United States into radioactive ash." And later, "If you can persuade a person, you don't need to kill him … if you aren't able to persuade, then you will have to kill." We do not know the context or accuracy of these translated statements. However on the basis of my own travels in Russia and the experience of many other Americans, these statements are strange and uncharacteristic.

At the popular and government level, Russians are typically at pains to call the U.S. a "partner" and to wish for peace and better relations. With 27 million killed in World War 2, most Russians are very conscious of the consequences of war and deeply want peace. Russians vividly recall the Russia-U.S. alliance during WW2 and seek a return to friendly collaboration. The film producers must have heard this message and desire for peace expressed by many Russians many times. But the documentary only presents this uncharacteristic aggressive message.

–Inaccurately suggests that producers of a private TV network received angry public messages because they were exposing corruption. In reality, the angry public response was because the TV station ran a poll asking viewers if the Soviet Union should have surrendered to Nazi Germany to save lives during the siege of Leningrad.

–Falsely suggests that RT (Russia Today TV) typically features Holocaust deniers and neo-Nazis. This is a grotesque distortion Anyone who watches RT will know that American personalities such as Chris Hedges, Larry King and Ed Schultz are regulars on RT. Interviewees on international affairs generally come from the left side of the political spectrum – the opposite of what is suggested.

–Uncritically repeats the conspiracy theory that Russia hacked the Democratic National Committee (DNC) and Hillary Clinton emails. The findings have been disputed by the publisher of the emails, Julian Assange of Wikileaks , as well as Veteran Intelligence Professionals for Sanityrecent forensic examination confirms that this was a leak not a hack (inside job done by local data transfer NOT a hack over the internet) and points to "Guccifer 2.0"the presumptive "hacker," being a hoax intentionally created to implicate Russia.

–Falsely suggests that anti-Clinton social media messaging during 2016 was significantly caused by Russian government trolls. Hillary Clinton was strongly opposed by significant portions of both the left and right. There were probably hundreds of thousands of Americans who shared anti-Clinton social media messages.

Join us on our Social Networks:

 

Share this page with your friends on your favorite social network:

Purse.IO Save on All Amazon Purchases